onsdag 23 november 2011

Recept på köttbullar i gräddsås

Vi har fått en favorit bland våra middagar nämligen köttbullar i gräddsås.
Det är superlätt att göra och såsen kan man variera beroende på vad man har hemma eller vad man tycker om för örter/kryddor.

Som jag skrivit innan har jag inga direkt mått, men ska försöka skriva ner på ett ungefär så ni kan testa denna goda middag.

Du behöver
  • 400-500 gram köttfärs (nöt eller blandfärs brukar vi använda)
  • 1 rödlök
  • 1 ägg
  • 5 msk grädde
  • kryddor - jag använder salt, svartpeppar och kött&grillkrydda
Sås
  • 4 dl Grädde
  • 3-4 msk tomatpuré
  • salt & peppar
  • kinesisk soya (jag tar så att såsen får en mörkare brun färg)
  • 1 tesked dijonsenap
  • valfria örter - jag har använt oregano, basilika och nu senast dragon (efter smak)

  • Finhacka löken och blanda ner i färsen, tillsätt grädde, ägget och kryddorna.
  • Rulla färsen till köttbullar och stek sedan i panna, det ska vara rikligt med smör i pannan
  • När köttbullarna är genomstekta ta bort dom från järnet, men häll inte ut stekspadet!
  • Häll i grädde, senap, soya, tomatpuré och örter - låt koka ihop lite med spadet, krydda med salt & peppar om det behövs, lägg i köttbullarna i såsen
  • Låt stå och småputtra i 5-10 minuter på låg värme, servera!


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar