onsdag 4 januari 2012

Favorit i repris

Jag vet att många är nyfikna på LCHF, men vet inte riktigt vad det innebär.
Jag ser inte LCHF som en diet utan som en livsstil, men det är upp till var och en.
När jag väl provat LCHF var jag fast, min kropp mår bättre, magen fungerar ordentligt och jag har mer energi och får fina resultat när jag tränar.

Jag tänkte köra en kort beskrivning av LCHF, då jag vet att min mamma bl.a. tipsat om bloggen till andra och för att dom ska få ett hum om vad det innebär så kör vi en enkel beskrivning om vad det står för m.m.

LCHF - Low Carb High Fat , precis som det låter, man plockar bort kolhydraterna ur kosten och lägger till mer fett.
Det ska vara bra, naturligt fett som i tex. smör,grädde, lax, kött, ägg även nötter och avokado.

Undvik: Socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis, godis, läsk)

Tips på vägen:
  • Se till att äta ordentligt med fett, det räcker inte med fettet man lagar maten i - utan lägg även fett på tallriken i form av sås, majonnäs, smör, creme fraiche.
  • Om du känner att du behöver ett mellanmål eller blir sugen på något så kan du t.ex. äta ost&skinkrullar, nötter, ägg (bra att ha färdigkokt, så man kan äta direkt), makrill i tomatsås eller babybel-ostar.
  • Om du ska bort eller äta ute, be att få sallad istället för potatis, pasta, ris, pommes och fråga gärna om extra sås, så att du blir mätt.
  • Rensa ut och släng (eller ge bort) produkter med socker i såsom godis, chips, läsk, margarin, vetemjöl, pasta, ris, potatis. Då är det lättare att lyckas och du slipper bli frestad av allt socker.


För att veta vad man ska ha hemma i kylen och skafferiet, frukostförslag och recept- titta i högerspalten under arkiv här på bloggen.
Ni kan också besöka kostdoktorn , där är massa information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar