måndag 2 januari 2012

Frukost

Det en del personer tycker är svårt i början med LCHF är vad det ska äta till frukost.
Lunch och middag är lättare då man ofta bara tar bort kolhydraterna och ersätter med lite mer fett.

Många saknar mackorna till frukost eller tröttnar på äggröra, men man kan äta så mycket mer.
Jag försöker variera mig, men då och då kommer man in i perioder då det äts äggröra varje dag.
Det viktiga är att man inte slutar äta enligt LCHF bara för att man tröttnar, LCHF är inget jobbigt, det gäller bara att komma in i det och när man väl gjort det så är det lätt.
Jag kan ärligt säga att jag har aldrig ätit så god mat som jag gör nu och min kropp mår så bra.

Tips på frukost
  • Äggröra (Med en skvätt grädde i , lägg gärna en bit smör eller bregott på när den är färdig).
  • Stekt ägg med ost på (Stek ägget/äggen med kryddor och avsluta med ost som får smälta på ägget, servera med en klick majonnäs till).
  • Omelett (Jag brukar ha grädde i och lägga en klick smör/bregott på omeletten när den är färdig).
  • Skink och ostrullar , doppa i lite majonnäs
  • Turkisk yoghurt (10%) med bär, nötter eller frö på.
  • Avokado med röra - tonfiskröra, skinkröra, rökröra (gör röran själv med majonnäs och kryddor).
  • LCHF bröd med pålägg


Recept LCHF - fröbröd

3 ägg
3 dl riven ost (vi använde prästost)
1 msk majonnäs
2 msk keso
1 1/2 tsk bakpulver
Ca 5 dl frön ( vi använde pumpakärnor, linfrön och solrosfrön)

- Sätt ugnen på 225 grader
- Blanda ägg, ost, majonnäs, keso och bakpulver i en bunke.
- Tillsätt fröna (smeten ska bli fast men inte torr)
- Bred ut smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper och tryck ut med hjälp av baksidan på en sked. Den ska bli ganska platt.
- Grädda mitt i ugnen ca 15 min , brödet ska få en fin, gyllenbrun färg
- Ät & njut :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar